Tuesday, November 10, 2015

Takaful dan Insuran, sama tapi sangat berbeza...

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Syukur Alhamdulillah telah dibuka hati untuk hadir dalam program takaful dan memberi pendedahan tentang takaful dan insuran. selama ini, saya ingatkan Takaful dan Insuran adalah dua perkara yang sama.  Takaful dalam bahasa Arab dan Insuran adalah dalam bahasa Inggeris yang semua orang faham.

Rupa- rupanya fahaman saya meleset sama sekali. Saya rasa kat luar sana ramai yang tidak tahu perbezaan ini.

Masa saya mula melangkah dalam alam pekerjaan iaitu awal tahun 90an, kami tiada pilihan. hanya ada insuran konvensional. Memang niat nak membeli tapi, ada kawan-kawan yang mengatakan insuran itu haram . Itulah hingga kini saya tidak memiliki sebarang polisi. Fahaman insuran itu haram telah tertanam dalam fikiran saya dan sehinggalah takaful telah ada di pasaran , tapi saya masih mempersoalkan takaful itu macam mana boleh jadi halal sebab nama saja yang berbeza, satu dalam bahasa Arab dan yang lagi satu bahasa Inggeris?

Syukur, rupa-rupanya apa yang saya faham itu sangat jauh meleset; Berbeza dari konsep.

Konsep Takaful adalah bersedekah ,bermaksud setiap peserta yang menyumbang akan mensedekahkan sebahagian sumbangan mereka ke dalam tabung Tabbaru.. di mana wang dalam tabung ini akan disedekah kepada mana-mana peserta yang ditimpa musibah mengikut kontrak yang telah dipersetujui.

Perkataan sedekah ini telah menarik minat saya. Allah pun menggalak kita untuk bersedekah. Lebih banyak kita memberi, lebih banyak kita dapt balik. The more you give, the more you get. Bayangkan sumbangan kita , kita sedekah pada peserta yang ditimpa musibah. Sumbangan kita dalam kuantiti yang sedikit, tapi disumbang oleh bilangan yang ramai, sudah pasti impaknya tinggi. Bagaimana sumbangan kita itu dapat meringankan kesusahan yang ditanggung oleh saudara kita.

Disebabkan sumbangan kita bersistem sebab itu kita tak merasa kesan di hati sebab kita cuma membuat sumbangan melalui sistem. Selepas ini, setiap kali kita membuat bayaran bulanan, bayangkan kita menderma pada saudara kita yang ditimpa musibah. Tentu lain perasaannya, terasa manisnya bila kita menderma setiap bulan.

 Kalau kita menyumbang dalam Takaful dan faham konsep takaful, InsyaAllah kita akan mendapat pahala dari sedekah kita tadi. Bila kita faham takaful itu adalah sedekah, isu nak tuntut balik wang sumbangan itu tidak wujud, sebab kita telah sedekahkan ke tabung .

Walau bagaimana pun, untuk mempastikan sistem sedekah ini berjalan dengan lancar dan sistematik, syarikat takaful bertindak sebagai wakil yang mengurus wang peserta.
Untuk mempastikan peserta mendapat manfaat yang maksimum, sebahagian dari sumbangan peserta tersebut dilabur oleh Syarikat Takful, dengan itu diakhir tempoh kontrak peserta bukan saja mendapat perlindungan, malah mendapat wang dari pelaburan tersebut.  Maknanya 2 ini 1, perlindungan dan simpanan.

Dan sekarang telah ada kemudahan kad perubatan. 3 in 1.  Kad perubatan adalah keperluan pada masa sekarang. Ini adalah kerana kos perubatan sangat tinggi dan ramai yang kehilangan wang simpanan sebab untuk membayar bil perubatan. Diharap kita tidak termasuk dalam golongan ini.

Setelah menghadiri taklimat tersebut, saya rasa tanggungjawab saya sebagai agen takaful sangat penting. Sebab kita berjuang untu meningkatkan ekonomi ummah. Mungkin ada yang tak faham, bagaimana agen boleh meningkatkan ekonomi ummah?

Bagaimana caranya?
1. Bila seseorang menyertai takaful, jika mereka mrninggal dunia, waris akan mendapat pampasan. Maknanya orang yang ditinggal akan meneruskan hidup mereka dengan pampasan tersebut. Ini sudah pasti dapat membantu mereka.

2. Dalam zaman moden ini, perbelanjaan perubatan sangat tinggi. Ramai juga yang menjadi muflis kerana terpaksa berbelanja wang simpanan untuk bayar bil perubatan. Kalau kita sedar , jangan biar anak- anak terbeban dengan penyakit kita suatu masa nanti.

Jika ada yang berminat nak tahu lebih lanjut, boleh pm atau whatsapp 0138174166.

InshaAllah saya akan cuba beri yang terbaik. Saya harap usaha saya yang sedikit ini dapat mengubah ekonomi seseorang. Semoga usaha saya ini mrndapat keberkatan dan rahmat dari Nya.
Aamiin ya Rab.

No comments:

Post a Comment