Friday, November 13, 2015

Tingkatkan ekonomi keluarga kita

Assalamualaikum, salam sejahtera..
Kepada pembaca yang telah membaca tulisan saya sebelum ini..bagaimana kita boleh tingkatkan ekonomi keluarga kita melalui takaful , saya harap nukilan hati saya itu dapat membuka hati pembaca dan seterusnya mengambil tindakan dengan segera.

Mungkin ada yang tertanya2 bagaimana nak tingkatkan ekonomi dengan sumbangan takaful.

Ok, saya cerita senario yang paling mudah.
Bayangkan saya ada menyumbang dengan takaful yang melindungi saya sebanyak rm500,000.00.
Saya sebenarnya tidak perlu risau, cukupkah simpanan untuk famili dan anak2 jika sesuatu terjadi pada saya. Jawapannya saya tak perlu risau lagi. Jika saya meninggal, tak kisah meninggal secara semulajadi , saya pasti orang yang saya tinggal akan mendapat rm500,000.00. Jika saya nak buat simpanan, jangan haraplah boleh sampai jumlah tu.
Maknanya, famili yang ditinggal boleh meneruskan hidup mereka dengan wang takaful kita.
Mereka boleh membuka perniagaan dan mengembangkan wang yang kita tinggal.
Bila mereka dah rasa manfaat adanya takaful ini, saya pasti mereka juga akan berbuat perkara yang sama dan mungkin sumbangan lebih besar.
Jika mereka meninggal, anak mereka atau cucu kita akan mendapat manfaat dan boleh mengguna wang tersebut untuk mengembangkan perniagaan keluarga.
Cucu2 kita juga pasti membuat perkara yang sama.. Dengan itu, sudah pasti ekonomi generasi kita akan bertambah baik.
Setiap kali ahli keluarga yang meninggal , mereka tidak hanya menunggalkan famili dengan kesdihan dan beban.

Kalau anda nak tahu, inilah yang telah diamal oleh masyarakat cina sejak dahulu.
Ini ternyata betul, 10 sahabat cina yang saya jumpa semua ada perlindungan insuran. Pada mereka soalan yang yang patut ditanya, berapa jumlah perlindungan?

Tapi kita, umat Islam sangat jauh di belakang, dlm 10 orang , hanya 3 yang ada perlindungan. Tak perlu tanya jumlah perlindungan, sebab ramai yang ambil jumlah paling minimum. Walaubagaimanapun, mereka sudah 1 langkah di hadapan dari mereka yang langsung tiada perlindungan. Sekurang2 nya mereka dah ada jumlah wang yang akan ditinggal pada waris mereka.

Begitu penting tugas agen takaful yang biasa dipandang negatif oleh masyarakat kita.
Untuk merealisasikan impian untuk meningkatkan ekonomi umah, saya mengalu2 kan sahabat yang ingin membantu untuk turut serta bersama saya.

Nak tahu lebih lanjut blh whatsapp 0138174166.

No comments:

Post a Comment