Saturday, August 29, 2015

Perlukah membeli Insuran / Takaful

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Syukur alhamdulillah, saya telah dipertemukan dengan seseorang.  Seseorang yang telah membuka minda saya tentang kebaikan insuran. Walaupun saya rasa membeli insuran/ takaful itu membazir, saya ada juga membeli insuran education untuk anak-anak. Ternyata ia tidak sia-sia, kerana setelah polisi itu matang, saya mendapat sejumlah tunai.

Jika ada sesiapa yang rasa membazir untuk membeli insuran / takaful, teruskan membaca coretan ini.
Ini yang agen itu cerita yang telah membuka minda dan menyedarkan saya tentang keperluan untuk membeli polisi insuran.

Apabila kita sudah mula bekerja, kita akan melalui 3 peringkat kehidupan :
1. Mula bekerja :
Pada peringkat ini, biasanya kita tidak mempunyai tanggungjawab. maklumlah belum membeli rumah dan tiada keluarga yang perlu disara. kalau adapun, bukanlah tanggungjawab kita sepenuhnya sebab kita hanya membantu ayah dan ibu.

Pada masa ini , kita mula menyimpan wang untuk membeli harta yang asas iaitu kenderaan dan rumah.

2. Membeli harta:
Pada peringkat ini, wang simpanan dan mencukupi untuk membeli rumah. Apabila kita membeli rumah maknanya bertambahlah beban kita. Ada yang dah mula ada famil, lagi sekali bebanan kita bertambah

3. Bersara :
Ini adalah masa untuk kita berehat atau menikmati hidup . Wang simpanan yang ada untuk kita melancung.Masa ini bebanan mungkin telah kurang sebab rumah dan habis bayar dan anak-anak dah dewasa dan ada pendapatan sendiri.

Kita hanya merancang perjalanan hidup kita. Jika perjalanan hidup kita seperti yang kita impikan , syukur. Setelah bersara kita dapat mengguna wang simpanan kita untuk melakukan perkara yang kita impikan.

Apa akan terjadi jika bila kita bersara, kita sakit dan memerlukan rawatan yang sudah pasti memerlukan perbelanjaan yang besar. Mungkin ada yang berkata, saya penjawat awam , boleh mendapat rawatan percuma di hospital kerajaan. Sekarang ya, kita tak tau bagaimana polisi kerajaan 10- 30 tahun akan datang.

Ekonomi negara tidak menentu dan kos perubatan semakin meningkat, mungkin pada masa itu kerajaan memperkenalkan memperkenalkan insuran untuk semua rakyat seperti yang berlaku di negara maju.

Jika ya pun ada rawatan percuma, kadang-kadang kena menunggu giliran dan tidak semua penyakit dapat menunggu giliran. mau tak mau terpaksa juga mengeluarkan wang sendiri. Yang sedihnya  simpanan untuk bersara diguna untuk membayar bil hospital.

Jika kita ada membeli insuran, jika kita ada masalah kesihatan, kita tidak perlu risau, kerana kita ada kemudahan kad perubatan yang akan membayar bil untuk kita. Yang lagi penting, kita tidak membebankan anak-anak kita dengan beban kewangan, kerana kita telah dilindungi dengan oleh insuran. Polisi yang saya akan share ini membolehkan kita dilindungi sehingga usia 100 tahun, kalau umur kita panjang. Kebanyakan insuran yang pernah saya tahu melindungi sehingga usia 70 tahun.

Satu lagi senario ialah apabila jika kita tidak sihat atau mendapat kemalangan yang menyebabkan kita tidak dapat bekerja untuk menyara kehidupan sendiri dan keluarga. Siapakah yang akan menyara kehidupan kita dan keluarga kita. Malang tidak berbau, so kita membuat persediaan dengan membeli insuran dari muda.

Tak semua orang layak untuk membeli insuran. Jika lita telah menghidapi penyakit, tiada syarikat insuran yang dapat menawarkan produk untuk mereka. Kalau adapun, mungkin harganya terlalu mahal.
So lebih baik membeli insuran di usia muda.

Saya hanya membeli insuran education untuk anak-anak dan saya mendapt tahu tentang insuran yang menyediakan kad perubatan ini, baru-baru ni. Pada usia 50 tahun ini, jumlah minima yang saya perlu bayar adalah RM350 setahun. Saya masa masih belum terlambat untuk saya mendapatkan insuran tersebut. Tambah saya masih sihat..syukur alhamdulillah...

Ada berita baik untuk anak-anak kita yang berusia 17 tahun ke atas. ibubapa boleh membeli insuran untuk mereka dengan bayaran bulanan RM150 sehingga tamat tempoh. Dengan bayaran RM150 sebulan melayakkan anak anda untuk mendapat kemudahan perubatan bernilai sehingga Rm850,000 sehingga usia 100 tahun.  Kita paksa anak kita untuk berdikari dengan menggalakkan mereka membuat kerja sambilan atau menyimpan wang biasiswa atau pinjaman PTPTN mereka untuk membayar polisi mereka. Dengan bayaran sebanayk RM150 sebulan , mereka layak untuk mendapat pulangan tunai juga mengikut syarat dari pihak syarikat.

Kalau ada yang berminat nak tahu bayaran bulanan polisi dan apa yang dilindungi , sila email data dibawah pada saya. Saya akan membantu anda.
Nama
No. kad pengenalan
jumlah yang bulanan / tahunan yang boleh bayar.

Untuk makluman, saya menyediakan polisi dari syarikat Takaful Ikhlas yang 100% mengamalkan perbankan Islam. Tak ada apa yang perlu diragui..



2 comments:

  1. assalam, saya ada mengambil insuran prudential untuk 2 org anak tanpa medical card..skrg tengah berbelah bagi nak continue ke atau stop sebab rasa takde apa2 kelebihan pun untuk saya dan keluarga..dengan keadaan ekonomi keluarga yg agak x seberapa ini, rasa macam nak stok je bayar insuran anak..3 org anak je pun dah rm300 sebulan...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam, kalau nak membeli insuran pastikan ianya takaful, patuh syariah, itu yang paling asas. Pastikan juga kita mendapat manfaat yang optimum dari sumbangan bulanan kita. Jika nak, saya boleh tolong buat quotation dan puan buat keputusan yang terbaik. Kalau nak stop , kena check dulu sebab rugi jg nak stop kecuali polisi tersebut tidak patuh syariah dan tidak memberi benefit yang optimum. Boleh whatsapp akak personally 0138174166

      Delete