Saturday, August 29, 2015

Tidak Perlu Keluar Wang Yang Banyak Untuk Memperbaharui Insuran dan Cukai Jalan Kereta.

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Adoi...bulan depan road tax mati, bila road tax mati, insuran pun mati. Apa maknanya? Mm... maknanya mana nak cari duit untuk bayar road tax.

Saya tidak ada masalah untk memperbaharui insuran kereta atau membayar insuran tahunan untuk diri sejak saya mengamalkan cara ini.

Caranya mudah saja :
1. Apabila anda membeli kereta, pastikan anda membuka akaun simpanan di bank tempat anda membuat pinjaman.Saya tidak membayar terus ke akaun pinjaman  sebab inilah trick saya untuk mempastikan saya ada cukup simpanan untuk membayar insuran kereta dan insuran nyawa. Jangan kereta aje ada insuran, orang yang membayar bulanan tu pun perlu ada insuran juga hihi.

2. Caranya mudah saja. Kalau bayaran bulanan kereta RM800, saya akan bank in ke akaun simpanan ini RM1000.. maknanya saya ada lebihn RM2400  untuk insuran kereta dan insuran nyawa. Jadi , bila sampai tempoh masa untuk memperbaharui insuran, saya hanya perlu keluarkan wang dari akaun ini. Yang perlu diingatkan jangan apply ATM card untuk akaun ini hihi.

Saya guna cara yang sama, contoh jika saya ingin membeli sesuatu, saya buat simpanan yang sama. Bila kita membeli secara tunai, kita boleh menawar untuk harga yang lebih murah..

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment