Wednesday, March 5, 2014

Anak Puyuh

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Mm.. dah ramai yang menempah anak puyuh. Wah.. hot sale.. Semalam 1 Mac 2014 dah mula incubate  100 biji telur puyuh.. InsyaAllah selepas 17 hari  iaitu pada 17 Mac 2014   telur akan menetas.

Yang seronoknya mesin incubator ini hasil kreaktiviti adik. Tahniah pada adik yang sangat kreaktif. Mesin ini terbukti berhasil , 80% penetasan . Kalau ada yang berminat nak beli, dia juga menerima tempahan. hanya rm300 yang boleh memuatkan 100 biji telur puyuh. boleh juga diguna untuk menetas telur selain dari telur puyuh.

Apa yang perlu dilakukan ialah memantau suhu dan kelembapan walaupun suhu dan kelembapan telah di set. Suhu yang sesuai untuk proses penetasan adalah 38 .Oleh kerana mesin ini manual, telur perlu digerakkan 4  kali sehari untk mengelak kuning telur dari terlekat pada cengkerang telur tersebut. Telur itu perlu digerak-gerak selama 13 hari. Selepas itu tidak perlu digerak lagi. Selepas 5 hari, telur akan mula menetas. Tak sabar menunggu saat itu.

Sama-samalah kita menunggu saat itu. Inshaa Allah saya akan update anda. Jika ada yang berminat nak membela puyuh, bolehlah booking anak puyuh. hanya RM2 untuk anak puyuh yang berumur 7 hari untuk puyuh jenis biasa, kalau puyuh emas atau puyuh putih, harga lebih mahal 50 sen dari puyuh lain.

Berminat boleh hubungi 013-817 4166

No comments:

Post a Comment