Saturday, March 1, 2014

Kursus Kulinari di Kolej Vokasional 2 - Stok

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Wah..rasa seronok bila Win dah dapat menyesuaikan diri dengan suasana di asrama dan pembelajaran di Kolej Vokasional. Hujung minggu ini melawat anak, nampak dari wajahnya, dia dah mula menyukai kursus yang dia ikuti. Alhamdulillah, rasanya instict ibu tu boleh dipercayai hehe.. Harap suatu hari nanti dia akan jadi usahawan mukmin yang berjaya. Rasanya ibunya yang terlebih excited, mana tidaknya..dah pesan Win bawa nota kulinarinya..hehe..


Wow..ibunya yang baca nota.. Ha..nak share padakawan-kawan yang minat dalam bidang kulinari tapi tak ada peluang nak belajar. Pelajaran pertama tentang stok.

Dari pembacaan saya, stok ini leih kurang pati samada daging, ayam ataupun ikan. Pati ini di sedia awal untuk membuat sup atau pun sayur. Dengan mengguna stok ini, masakan akan lebih tasty.. Sekarang ini, kita tak guna stok ini. Kita sekarang ini hanya perlu guna serbuk perasa. Kalau kita nak makanan lebih sihat, bolehlah mengganti serbuk perasa dengan stok.

Stok ini dibuat dengan memasak tulang dengan perlahan sehingga patinya keluar. Adalah campuran herba. Dalam buku ini herba dari baratlah. Personally, kalau kita guna herba orang kita pun tak jadi masalah. Ikut kreaktiviti masing-masing.

Stok ini dibahagi kepada 2 jenis, stok putih dan stok perang. Kalau nak tau lebih lanjut, boleh google hehe..

No comments:

Post a Comment