Friday, January 31, 2014

PUYUH OH PUYUH 5

Assalamualaikum , salam sejahtera..
Rasanya masa berlalu begitu pantas, pejam celik-pejam celik dan lebih 42 hari umur si puyuh. Seronok tengok budak-budak menjaga puyuh. Kerja taklah banyak sangat, tapi mesti pastikan air dan makanan nak mencukupi. Saya perhatikan puyuh ni kuat minum air.
Bila jaga puyuh ni, secara tak langsung mengajar anak-anak utuk lebih berdisiplin dan kena pandai bahagi tugas.. tugas berat jadi ringan

Semalam, 30/1/14 puyuh bertelur lagi.. bukan saja anak-anak yang excited tengok puyuh bertelur..tak dinafikan, mamanya pun excited juga. Sebab tak ada pengalaman menjaga binatang sebelum ini.







Jika ada yang berminat nak jaga puyuh, just utk pet budak-budak, boleh contact kami. Saya nak latih anak- anak berniaga, cuba menjadikan puyuh ini sebagai permulaan untuk menanam sikap bertanggungjawab dan kemudian bila ada anak puyuh ini melatih mereka berjual puyuh di pasar. Bukan senang nak berjual di pasar tu, tambah anak-anak saya tak pernah membuat perkara macam tu, memanglah cabaran yang besar.. nak hilangkan persaan malu untuk berjual hehe. Honestly, saya pun malu nak berjual kat tempat macam tu. Silap-silap nanti, saya terpaksa teman anak-anak berjual di pasar..Harap taklah hehe....

No comments:

Post a Comment