Monday, June 2, 2014

Macam mana nak jimat penggunaan petrol?

Assamualaikum dan salam sejahtera,
Sejak harga minyak naik, semua barang naik harga. Rasanya semua barang naik harga. Kata mentor saya, kita kena positif, orang negative akan marahkan kerajaan kenapa naikkan harga minyak atau kurangkan subsidi minyak. Kalau kita marahkan kerajaan atau buat kenyataan membantah di facebook misalnya, tidak memberi faedah langsung, minyak tetap naik dan kita pula dapat energi negative sebab kenyataan negative kita itu. Kita sepatutnya berfikir secara positif, kena kreaktif dan mencari jalan samada nak tambah pendapatan kita ataupun cari jalan nak kurangkan penggunaan minyak.
Mungkin ada yang berkata, macam mana nak kurangkan penggunaan minyak, tak akan nak jalan kaki kot hehe.. Betul juga tu.
Mungkin apa yang saya akan share ini dapat membantu anda.
Sejak minyak naik harga ini, berbagai cara saya lakukan untuk meminimakan penggunaan minyak. Antara tip-tipnya:
1.       Jangan memecut, sebab bila memecut penggunaan minyak lebih tinggi jika dibandingkan      jika kita memantu dengan kelajuan yang sama.
2.       Jika cuaca tidak panas, jangan mengguna penghawa dingin.

Sehari dua dapatlah ikut, lama-lama malas juga nak ikut hehe..

Mulalah saya memantau minyak jenis mana yang lebih jimat. Nasib baiklah kereta sekarang ini, ada gadjet yang membolekan kita merekod jumlah mileage per liter jadi senanglah nak memantau minyak mana yang lebih jimat.

Saya mula membuat kajian, mula mengguna minyak RON 95 dan RON 97.  Apa kelebihannya mengguna minayak yang mahal, kalau tak banyak kelebihan, lebih baik guna yang murah saja. Nasib baik di tempat saya ini hanya ada 2 stesen minyak SHELL dan PETRONAS.

Saya mula buat perbandingan antara kedua jenis minyak ini. Perbandingan hanya dari segi jarak perjalanan saja, kesannya pada enjin tu, kenalah rajin google hehe..

SHELL- sebenarnya saya ini pengguna setia minayk SHELL sehinggalah selepas kajian, saya dapati penggunaan RON 95 dan RON 97 , jarak perjalanan tak banyak beza mengikut apa yang direkod pada meter kereta saya. Kalau mengguna RON 95, jarak perjalanan perliter adalah 12.0 . Jika mengguna RON97 jaraknya adalah 12.6. Ini bermakna hanya beza 0.4..so lebih baik guna RON95. Kesan pada enjin tak taulah, mungkin yang mahal lebih baik kot hehe.

PETRONAS – sangat mengejutkan saya, bila saya mengguna RON 95, jaraknya adalah 12.6 lebih jimat dibanding mengguna minyak SHELL. Jika saya mengguna minyak RON 97, jaraknya adalah 13.4 .
Mm…itu hasil kajian saya..  ada juga kawan yang kata minyak SHELL lebih baik. Tak apalah, saya pun bukan nya jurutera, kajian based on logic saja.

Beberapa minggu yang lalu, ada kawan perkenalkan  JTX Airtarcker. Senang saja nak pasang, lekatkan di bahagian Air filter. Amazing..selepas mengguna JTX AIRTracker, sungguh tak disangka penggunaan minyak kereta dapat dijimatkan. Ternyata lebih jimat sebab kebiasaannya dengan perjanan yang sama, minyak yang diguna jika tank penuh adalah 3 bar tapi sekarang penggunaan hanya 2 bar. Maknanya dapat jimat 1 bar. Oklah mungkin fakta ini tak begitu memberangsangkan hehe


Inilah JTX Airtracker tu :



Senang saja nak guna, lekatkan di air filter kereta anda, budak kecil pun boleh buat. Cuma kena tau mana satu air filter, saya pun terkila-kial juga cari air filter. Bila dah jumpa lekat saja dalam susunan segi tiga .Seperti kat bawah ni..










Mungkin ada yang bertanya apa itu Airtracker?
Nanti saya akan terangkan di sini.
 
Mula-mula terfikir-fikir, macam nak kira ye. Nasib baiklah saya bijak hehe. Senang aje nak kira. Mula-mula isi minyak penuh. Kemudian set trip perjalanan ke 0. Kemudian pandu macam biasa, selepas itu, isi semula minyak sampai penuh. Harga minyak yang diisi dibahagiakn dengan jumlah perjalanan, dapatlah berapa harga minyak untuk 1 km perjalanan. Setelah menggunakan JTX Airtracker, untuk setiap kilometer, saya membayar sebanyak lebih kurang 20 sen. Ini saya mengguna kereta jenis Honda City 1.599 cc. Agaknya kalau cc kereta lebih rendah sudah pasti lebih jimat.

So amazing..my car only spent 20 sen per kilometer with RON 97. Enjin lebih lancar, bunyi lebih senyap dan lebih penting bila overtake kereta lain, bunyinya lembut aje..tak perlu tekan minyak kuat sangat.

Kalau tak percaya, boleh cuba.

Kemudian , kawan mencadangkan saya menukar M oil kepada JTX Gold, saya buat perkara yang sama, sangat mengejutkan setiap kilometer hanya 20 sen. Saya dah jimat 50% dengan mengguna M oil JTX Gold.


Nanti saya akan cerita tentang JTX Airtracker dan M oil JTX Gold. Yang paling bestnya, setiap kali kita beli kita dapat point. Macam apa yang berlaku pada saya, sejak 2 tahun mengguna produk dari syarikat ini, tak disangka syer saya dalam syarika telah meningkat. Untuk menjadi ahli  boleh pm saya dan bayaran hanyalah RM50. Yang paling bestnya syarikat ini dah lebih 20 tahun dan disenarai dalam Bursa Saham Malaysia .

Minyak enjin JTX Gold.







Kemudian , kawan mencadangkan saya menukar M oil kepada JTX Gold, saya buat perkara yang sama, sangat mengejutkan setiap kilometer hanya 20 sen. Saya dah jimat 50% dengan mengguna M oil JTX Gold. Kiraan 20 sen per kilometer ini dengan mengguna minyak RON95 dan kereta untuk perjalanan dalam bandar. Kalau untuk perjalanan jauh mungkin lebih jimat.

Tak cukup dengan itu , saya tukar m oil kereta lama yang berusia lebih 15 tahun, sangat mengejutkan..boleh cuba kalau tak percaya.

Yang bestnya kita hanya perlu tukar M oil setiap 10,000 kilometer perjananan.

Updated 2 Jun 2014:
Info terkini, semalam drive long journey dalam 200 km, bila kira balik, dalam 1 km hanya 13 sen. Sangat-sangat menjimatkan

Jika nak tau lebih lanjut, boleh hunbungi saya 

No comments:

Post a Comment