Tuesday, June 3, 2014

Lawatan Ke Ho Chin Min II

Assalamualaikum, lawatan hari ke 3, kami melawat Chu Chi Tunnel. Ini antara gambar yang telah dirakam.

Nak masuk ke kawasan Chu Chi Tunnel ini, kena melalui terowong.. sesuai dengan namanya.




Masuk saja di Chu Chi tunnel, kami terus dibawa ke sebuah khemah yang terletak dalam tanah. Di sini kami menonton TV ,serba ringkas tentang peperangan di Vietnam. Memang kesian bila tengok nasib rakyat Vietnam semasa peperangan. Yang uniknya tempat menonton tu mancam tempat berlindung semasa perang ,



Selepas itu, ada tourist guide yang memberi penerangan .

Ini tempat tentera menyelamat diri, terowong hanya cukup-cukup untuk saiz orang asia. Saya ada melalui terowong tersebut, memang rasa agak cemas berada dalam terowong itu.. Kalu yang ada penyakit, baik jangan cuba.




Sempat possing...




Antara perangkap yang digunakan semasa perang...



Replika khemah yang diguna oleh tentera Vietnam.


Sebelum balik , kami dijamu dengan ubi kayu. Makanan zaman perang. Meneurut mereka, pucuk ubi dia orang tak makan , tak elok untk kesihatan.. Tapi itulah makanan kegemaran kita haha..


Ini yang best..mereka buat alas seliper besar untuk mengelirukan pihak lawan, sebab tapak kaki orang vietnam kecil..bila merka guna tapak kai yang besar,tentu askar amerika itu kaki bekas tapak kaki kawan-kawan mereka. Menurut pemandu pelancung, mereka bertanam padi tengah malam, siang hari merka sembunyi dalam tanah..


Gambar-gambar......




Sebelah petang pula, kami berjalan-jalan di sekitar bandar Ho Chin Min.. temaph yang famous adalah Pejabat pos. Saya suka idea kerajaan Vietnam..mereka jadikan Pejabat Pos tu sebagai pusat tarikan pelancung.. perkhidmatan berjalan seperti biasa. hasil seni binaan sangat unik.
Antara gambar-gamabr di situ.


Tak jauh dari situ ada gereja yang cantik seni binaannya..


Ini antara makanan yang dijamu pada kami sebelum kami balik.. terima kasih teman di Vietnam. Jika ada yang berminat nak pergi, boleh pm sebab saya plan nak pergi lagi hehe

Last sekali..time untuk shopping.. banyak tempat boleh shopping. Yang popular Pasar Bien Than. Kalau shopping kat situ kena pandai tawar menawar. Jika memang tak nak beli, jangan tanya. Peniaga akan marah kalau kita tanya tapi kita tak membeli hehe.

Sorry tak ada gambar kat tempat shopping sebab juru gambar sebok shopping hehe/ memang berbalaoi untuk pergi ke sini, melihat sejarah peperangan mereka dan untuk kaun perempuan, apa lagi boleh shopping, Dia orang boleh berbahsa Inggeris dan melayu sikit-sikit.

kalau nak tukar matawang, saya cadang tukar kat bandar Ho Chin Min sebaba kat sana nilai tukaran tinggi dari kat airport atau kat malaysia..

harap ini dapat memberi idea kepada sesiapa yang nak pergi sana...hehe..

No comments:

Post a Comment