Sunday, November 10, 2013

Alergik atau Alahan ( Kapsul Habatus Sauda Minsyam)

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Apa khabar semua?. Hari ini nak share sengan teman-teman diluar sana tentang allergic atau alahan. Alergik memang perkara yang biasa berlaku. Ada orang alergik kepada makanan laut, yang paling biasa adalah alergik kepada udanag ataupun belacan. Ada orang alergik kepada debu.Dan macam-macam lagi. Alergik kalau yang tidak teruk tidaklah membahayakan.
Tanda -tanda alergik yang biasa adalah seperti, timbul ruam-ruam merah . Ada yang bengkak-bengkak badan. JIka setakat ruambadan dan bengkak muka tidaklah merbahaya sangat.

Kali ini nak hare apa yang terjadi kepada roommate anak saya. Petang semlam, lebih kurang dalam jam 5 petang waktu Malaysia, saya menerima WhatsApp dari anak mengatakan roommate dia tiba-tiba badan terasa gatal, kemudian timbul ruam-ruam merah. Macam biasalah bila dengar tu, memanglah tau itu tanda-tanda alergik.Kawannya mula ada bengkak kat mata. Yang membuat saya panik bila dia kata dalam mulut pun ada terasa bengkak. Saya risau takut ada gangguan  pernafasan. Memang apa saya fikirkan memang dah berlaku sebab anak kata kawannya mula sesak nafas dan setiap kali menarik nafas seperti orang terkena asthma.

Saya teringat , saya ada bekalkan habbatus sauda semasa anak saya pergi ke sana sebab dia memang menghidap mild asthma. Apa lagi , saya teringat salah satu sifat Habbatus sauda dapat mengurangkan alergik dan yang paling saya yakin sabda nabi SAW.."Habbatus Sauda penawar segala penyakit kecuali mati."
Nak pergi ke klinik, saya baru jam 4 pagi.Saya suruh anak beri 2 kapsul habatus sauda kepada kawannya dan sapu bahagian badan yang merah dengan lotion olive. Selaepas 15 minit, saya suruh anak saya bagi lagi 2 kapsul habbatus sauda kepada kaawannya. Saya ingatkan anak saya kalau selepas 30 minit, keadaan semakin teruk, kenalah cepat-cepat bawa gi klinik. Selepas 15 minit, keadaan tidak berubah..pada saya itu petanda yang positif. Untuk melegakan sesak nafasnya, saya suruh anak saya bagi ventoin inhalation kepada kawannya.
Alhamdulillah, selepas 30 minit, sesak nafas kawan nya dan berkurngan dan bengkak kat mata pun juga telah susut. Syukurlah, semuanya selamat.

Saya nak share kat sini, jika ada sesiapa yang ada masalah alergik, Kapsul habatus Sauda sangat membantu. Jika berminat untuk membeli, bolehlah hubungi saya di 013 817 4166

No comments:

Post a Comment